Чим цього тижня (3 – 6 липня) займатиметься Верховна Рада: аналіз законопроектів

000

ЗМІНИ ДО РЕГЛАМЕНТУ

Проект Закону про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (щодо оптимізації законодавчого процесу), реєстр. №3207, авторства групи народних депутатів на чолі з Гройсманом В.Б. Законопроектом пропонується: 1) встановити, що схвалений Погоджувальною радою розклад пленарних засідань сесії Верховної Ради розміщується на офіційному веб-сайті Верховної Ради і надається народним депутатам, комітетам, тимчасовим спеціальним комісіям, тимчасовим слідчим комісіям, депутатським фракціям (депутатським групам) не пізніше 18 години дня, що передує пленарному засіданню; 2) установити, що порядок денний на наступний день пленарних засідань Верховної Ради розміщується на офіційному веб-сайті Верховної Ради і надається народним депутатам, не пізніше 20 години дня, що йому передує; 3) визначити, що проект порядку денного сесії Верховної Ради, проект рішення про внесення змін до затвердженого порядку денного сесії Верховної Ради, розклад пленарних засідань сесії Верховної Ради, порядок денний на наступний день пленарних засідань надається народним депутатам України в електронному вигляді шляхом розсилки інформаційного листа на адресу електронної пошти на поштовому сервері Верховної Ради у день розміщення таких документів на офіційному веб-сайті Верховної Ради; 4) запровадити новий підхід до надання народним депутатам України законопроектів і супровідних документів до них, а сааме перехід на електронний документообіг. За цим підходом такі документи надаватимуться народному депутату України в електронному вигляді шляхом розсилки на адресу електронної пошти на поштовому сервері Верховної Ради відповідних інформаційних листів, та інше. Верховна Рада восьмого скликання нехтує Регламентом ВРУ ще більше ніж народні обранці попередніх скликань відтоді на наше скромне переконання зміни до Регламенту не призведуть до суттєвих змін у діяльності ВРУ. Хоча пропозицію відмовитись від паперового документообігу не можна не підтримати.

ХВИЛИНКА ЛОБІЗМУ

9b8be0731f6c3acdf8490703e822c7810329Верховна Рада не забула й про природу, планується розгляд Проекту  Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення додаткових гарантій збереження лісів, реєстр. №7229 авторства народних депутатів України на чолі з Луценко І.С., Геращенко І.В., Ляшко О.В. та ін. Проектом Закону пропонується внести зміни до Земельного кодексу України, встановивши, що зміна цільового призначення, в тому числі земельних ділянок, зайнятих лісами, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюватиметься за погодженням з Кабінетом Міністрів України. Законопроектом передбачається, що зазначена зміна цільового призначення ділянок провадитиметься переважно за рахунок площ, зайнятих чагарниками та іншими малоцінними насадженнями (незалежно від того, з якою метою вони використовуватимуться), за умови збереження на території адміністративно-територіальної одиниці, в межах якої знаходиться відповідна земельна лісова ділянка, оптимальної лісистості, та за результатами оцінки впливу на довкілля, яка проводитиметься у випадках, визначених законом. Крім того, з метою усунення можливості неоднакового правозастосування положень частини восьмої статті 122 Земельного кодексу України пропонується уточнити, що до повноважень Кабінету Міністрів України відноситься передача земельних ділянок із земель державної власності, які перебувають у запасі. Законопроект має низку вад, але цілком може бути виправлений до другого читання.

Група народних депутатів на чолі з представником БПП Дмитром Андрієвським лобіюють Проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо інвестиційної привабливості будівництва об’єктів відновлювальної енергетики)” р. № 8015. Фактично законопроект не відповідає своїй назві. Адже проектні зміни  стосуються усіх без виключення об’єктів будівництва, а не лише відновлювальної енергетики (зокрема, у частині 3 ст. 31; абз. 9 частини 5 ст. 32). Також спрощується будівництво лише об’єктів «енергії вітру», хоча до відновлювальної енергії відноситься не тільки вітер. При підготовці до другого читання законопроект не був доопрацьований належним чином. Звертаю увагу, що фактично законопроект лобіює інтереси лише однієї галузі – будівництво об’єктів «енергії вітру». Наразі найбільшим інвестором в цей сектор є корпорація «ДТЕК».

ВИБОРИ

На цьому пленарному тижні, а саме у четвер Україна нарешті може отримати новий, а саме головне легітимний склад Центральної Виборчої Комісії. Ще 1 червня 2014 року завершився термін повноважень 12 з 15 членів ЦВК, а 3 лютого 2017 року – і 13-го члена комісії.

Процедура голосування була змінена зважаючи на величезний рівень довіри один до одного членів коаліції, раніш голосування за членів ЦВК відбувалось таємно, тепер же воно відбувається за допомогою електронної системи «РАДА» і відповідно партнери по коаліції зможуть побачити хто дав скільки голосів за кожну з кандидатур.

На початку лютого Президент вніс до ВРУ подання про призначення членів ЦВК, до складу кандидатів ввійшли:

  1. Басалаєва Алла (“Відродження”),
  2. Бернацька Наталія (до заміжжя Севастьянова, НФ);
  3. Вербенський Михайло (БПП),
  4. Євстігнєєв Андрій (“Батьківщина”),
  5. Єфремова Ірина (“Народний фронт”),
  6. Желтова Ольга (БПП),
  7. Конопольський Олег (БПП),
  8. Кустова Світлана (БПП),
  9. Лотюк Ольга (БПП),
  10. Плукар Віталій (БПП),
  11. Радченко Євген (“Самопоміч”),
  12. Сліпачук Тетяна (“Воля народу”),
  13. Шипілов Леонтій (НФ),
  14. Юзькова Тетяна (“Радикальна партія Ляшка”).

Така затримка з лютого була обумовлена тим, що ключові політичні групи погодили канидатів до ЦВК, але не погодили того, хто буде очолювати цей орган. Зважаючи на те, що голосування все ж таки з’явилося у порядку денному можна припустити що питання з головою ЦВК теж вже узгоджене.

ПРАВООХОРОННИЙ БЛОК

В першому читанні Верховна Рада України розгляне законопроект про пенітенціарну систему реєстр. №7337, авторства народних депутатів – членів Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

У законопроекті пропонується створити на базі системи органів та установ виконання покарань «пенітенціарну систему України». Для цього пропонується побудувати структуру пенітенціарної системи, змінити управління сукупністю її підрозділів, впровадити нові підходи до заохочення її персоналу, змінити управління підприємствами установ виконання покарань, а також забезпечити реалізацію заходів, спрямованих на покращення умов відбування покарань та тримання під вартою засуджених та осіб, узятих під варту. Прикінцевими положеннями законопроекту пропонується внести зміни до 48 законодавчих актів, що регулюють діяльність пенітенціарної системи, зокрема, до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінально-виконавчого кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Земельного кодексу України тощо.

Законопроект напрацьовувався великою робочою групою з представників Комітету законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності та Міністерства юстиції протягом трьох років, законопроект є комплексним, виваженим, відповідає програмним стратегічним документам країни та міжнародним зобов’язанням, але не зважаючи на це не впевнені, що даний законопроект буде розглянутий до кінця каденції ВРУ восьмого скликання.

ЗМІ та РЕКЛАМА

razmeshhenie-reklamy-v-presseПроект Закону про внесення зміни до Закону УкраїниПро державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів” (щодо протидії ворожій пропаганді та покращення інформаційного забезпечення громадян України, постраждалих внаслідок воєнних дій, місце проживання яких є територія Донецької та Луганської областей де органи державної влади України здійснюють свої повноваження) р. № 8114, передбачає статтю 9 названого закону доповнити частиною такого змісту: «На території Донецької та Луганської областей, де органи державної влади України здійснюють свої повноваження, встановлюються окремі тарифи на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань за передплатою, що доставляються на території цих областей». Згідно пояснювальної записки, це має посприяти протидії ворожій пропаганді за рахунок підвищення рівня доступності населення до інформаційного простору України, що формується вітчизняними періодичними друкованими виданнями. Слід звернути увагу на наступне: попри те, що в пояснювальній записці вказується, що «реалізація законопроекту не потребує додаткових матеріальних та інших витрат з державного та місцевих бюджетів», у разі відсутності належного механізму відшкодування  суб’єктам господарювання витрат, мета законопроекту не буде досягнута.

Народні депутати України Сюмар В.П., Лубинець Д.В., Кондратюк О.К. внесли на розгляд Проект Закону про мораторій на підняття тарифів на доставку україномовних друкованих видань на території України та періодичних регіональних і місцевих видань на підконтрольній Україні території Донецької і Луганської областей реєстр. №7291. Проект передбачає встановлення мораторію на підняття тарифів на доставку україномовних друкованих видань на території України та періодичних регіональних і місцевих видань на підконтрольній Україні території Донецької і Луганської областей.

В цілому закон корисний, але містить одну маленьку ваду, стаття друга закону встановлює, що тимчасово, на термін особливого періоду,  встановлюється мораторій на підняття тарифів на приймання передплати та  доставки за передплатою вітчизняних періодичних друкованих засобів масової інформації, але весь інший закон більше не містить поняття «особливого періоду», дане є суттєвою правовою прогалиною, яку необхідно виправляти до другого читання.

Група народних депутатів на чолі з Оксаною Корчинською (Радикальна партія Олега Ляшка) зареєструвала у Парламенті України Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо розміщення соціальної реклами з зображенням учасників бойових дій, волонтерів та інших осіб які мають особливі заслуги перед Батьківщиною р. № 7360. Законопроект покликаний посприяти збільшенню частки соціальної реклами та закріплення обов’язку її безоплатного розміщення розповсюджувачами зовнішньої реклами, незалежно від форм їх власності.

Серед іншого, в законопроекті передбачається, що розміщення на носіях зовнішньої реклами зображень  учасників бойових дій, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, волонтерів, загиблих учасників антитерористичної операції є соціальною рекламою. Водночас, зауважується, що розповсюджувачі зовнішньої реклами, незалежно від форм власності, зобов’язані розміщувати таку соціальну рекламу в обсязі не менше 2% загальної площі поверхонь рекламних засобів, право на використання яких для розміщення зовнішньої реклами передбачено відповідним дозволом (дозволами), виданими таким органом місцевого самоврядування.

Законопроект, є безумовно, надзвичайно важливим і потрібним для українського суспільства, яке перебуває в стані перманентного стресу. Ні для кого не є секретом, що війна, яка територіально ведеться на Донбасі, «розмазується» по всій Україні.  І соціальна реклама відповідного спрямування потрібна для того, аби викорінити байдужість значної частини громадськості до суспільної проблеми, а в майбутньому – сформувати нові соціальні та моральні цінності.

ВИРОБНИЦТВО

На цьому тижні парламент розгляне проект закону «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції», реєстр. № 5448д. Метою проекту Закону є удосконалення засад правового регулювання органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції, а також гармонізація  законодавства України до законодавства Європейського Союзу у зазначеній сфері. Щодо зауважень, то зазначимо найголовніші:

  1. В ст. 25 проект закону вживається термін «ретроспективна дата початку перехідного періоду», проте в визначеннях термінів цього терміну немає, що не дає змогу зрозуміти, що в цей термін вкладали законотворці.
  2. В ст. 39 проекту закону сказано посадові особи, які здійснюють державний контроль (нагляд) у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції, з метою виконання покладених на них завдань у межах їхніх повноважень мають право видавати приписи щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції; видавати розпорядчі акти (постанови, рішення) про відкликання та/або вилучення продукції, що не відповідає вимогам законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції, якщо вона: маркована державним логотипом для органічної продукції або містить позначення та написи “органічний”, “біодинамічний”, “біологічний”, “екологічний”, “органік”, та будь-які однокореневі та/або похідні слова від цих слів з префіксами “біо-”, “еко-” тощо будь-якими мовами. За такої редакції це шлях до корупції, адже посадова особа на власний розсуд буде приймати рішення щодо припису за порушення. Закон не зобов’язує виносити припис, і дає поле для маніпуляції.

Також, буде розглянутий законопроект «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України щодо державного регулювання виробництва і реалізації цукру», ресєтр. №4532, проект Закону України «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України щодо державного регулювання виробництва і реалізації цукру» (далі – проект Закону) розроблено з метою відміни Закону України «Про державне регулювання виробництва і реалізації цукру» як такого, що не виконав поставлених завдань, не сприяє сталому функціонуванню бурякоцукрової галузі на ринкових засадах та не забезпечує подальшого розвитку галузі, та Закону України «Про внесення зміни до статті 5 Закону України «Про державне регулювання імпорту сільськогосподарської продукції», яким відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і реалізації цукру» передбачена норма щодо обов’язкових мінімальних цін на реалізацію (продаж) цукрових буряків для виробництва цукру квоти «А» і цукру квоти «А». Законопроект наче б то суто технічний, але з тексту проекту бачимо, що ставка мита пільгового та повного тепер становитиме 0%, а не 10 як було раніше.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *