Чим цього тижня (22-25 травня) займатиметься Верховна Рада: аналіз законопроектів

ПИТАННЯ ОТГ

2017_05_09_dohod_otg_01-e1500881373681Кабінет міністрів України на чолі з прем’єр-міністром України Володимиром Гройсманом зареєстрував у парламенті Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління земельними ресурсами в межах території об’єднаних територіальних громад р.№7118, метою якого є розширення повноважень органів місцевого самоврядування у галузі земельних відносин, передати сільським, селищним, міським рад об’єднаних територіальних громад  повноваження з розпорядження землями державної власності в межах території відповідних територіальних громад. Зокрема, законопроектом передбачається передача сільським, селищним, міським радам об’єднаних територіальних громад  повноважень щодо розпорядження землями державної власності; надання земельних ділянок у користування із земель державної власності; зміну цільового призначення земельних ділянок приватної власності щодо земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту; передачу земельних ділянок у власність або у користування для всіх потреб із земель державної власності; продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної та комунальної власності; вилучення земельних ділянок, що були надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності. В цілому законопроект є потрібним, актуальним і важливим для об’єднаних громад.

Альтернативний Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління земельними ресурсами в межах території об’єднаних територіальних громад та врегулювання інших питань у сфері земельних відносин р. №7118-1, зареєстрований групою народних депутатів України на чолі з Олегом Кулінічем (депутатська група «Партія «Відродження»). Законопроект 7118-1 пропонує встановити порядок передачі земель державної власності за межами населених пунктів у комунальну власність об’єднаних територіальних громад; передати повноваження об’єднаним територіальним громадам з розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів (крім земель оборони, земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення на об’єктах природно-заповідного фонду загальнодержавного значення та інших, які мають важливе значення для держави); передати сільським, селищним, міським радам повноваження із затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель за межами населених пунктів; передбачити порядок встановлення, зміни меж територій територіальних громад, а також порядок внесення відомостей про ці зміни до Державного земельного кадастру; встановити правовий механізм переведення земель колишньої колективної власності на землі приватної та комунальної власності; надати повноваження із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель: центральному органу, який реалізує державну політику у сфері земельних відносин; виконавчим органам сільських, селищних, міських рад (у частині контролю за виконанням вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов’язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам). Таким чином законопроект № 7118-1 вирішить більше коло питань щодо управління земельними ресурсами громад, а отже є більш  актуальним.

ПРОТИДІЯ РЕЙДЕРСТВУ

indexПарламент планує розглянути законопроект про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерству, р. №8121, авторства групи народних депутатів на чолі з Кулінічем О.І. Проектом Закону пропонується:

– визначити, що власник нерухомого майна одностороннім правочином може встановити вимогу щодо нотаріального посвідчення договору, предметом якого є нерухоме майно чи його частина, а також скасувати таку вимогу (крім випадків, коли відповідно до вимог закону такий правочин підлягає нотаріальному посвідченню); така вимога щодо обов’язковості нотаріального посвідчення договору підлягає державній реєстрації як обтяження у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно і може бути скасована за заявою власника нерухомого майна;

– надання державним кадастровим реєстраторам доступу в онлайн-режимі до відомостей, що містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а державним реєстраторам прав – онлайн-доступ до всіх відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі;

– скасувати необхідність отримання власниками та користувачами земельних ділянок паперових витягів про земельні ділянки з Державного земельного кадастру, а також зобов’язати державних реєстраторів прав при вчиненні реєстраційних дій самостійно формувати витяги про земельні ділянки з Державного земельного кадастру в електронній формі, які повинні бути збережені в електронному вигляді для підтвердження правомірності вчинення реєстрації речових прав на земельні ділянки;

-зобов’язати державних реєстраторів прав перевіряти не тільки відомості у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а й наявність відповідних відомостей у Державному земельному кадастрі.

– визначити, що державний реєстратор прав зобов’язаний залишати без розгляду заяву про реєстрацію права на нерухоме майно, якщо кадастровий номер земельної ділянки відсутній у Державному земельному кадастрі, тощо

В цьому законопроекті є одна значна вада – те, що даний законопроект в значній  мірі повторює суть законопроекту за № 7363 від 06.12.2017 року, який був відхилений Верховною Радою 06.02.2018 року. Згідно з частиною 2 статті 107 Регламенту Верховної Ради України відхилений Верховною Радою законопроект або законопроект, що повторює його за суттю, не може бути внесений на поточній та наступній за нею позачерговій сесіях Верховної Ради відповідного скликання. Також проект має ряд суттєвих вад техніко-юридичного характеру.

ЗЕМЕЛЬНІ ВІДНОСИНИ

11-14Також Верховна Рада планує розглянути комплексний доопрацьований законопроект, котрий внесла група народних депутатів на чолі з Кулінічем О.І. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні, р. №6049-д.

Законопроектом пропонується комплексне вирішення питання використання масивів земель сільськогосподарського призначення та ряду пов’язаних з цим проблем. Проект пропонує більш дієвий альтернативний механізм вирішення питання оптимізації землекористування в межах масиву, запобігання рейдерству, усунення «шахматки» та сприяння розвитку зрошення.

Зокрема проектом визнається комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст землі колективної власності тих колективних сільськогосподарських підприємств, які ліквідовані. Надається можливість загальним зборам членів колективних сільськогосподарських підприємств, паювання земель у яких завершилось, до 2020 року перерозподілити між собою (допаювати) залишок сільськогосподарських угідь та передати землі несільськогосподарського призначення до комунальної власності. Встановлюється кінцевий строк виділення в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок, тощо. Законопроект є комплексним, але містить деякі ризики для власників землі, при невеликому доопрацюванні може бути прийнятий у цілому як закон.

СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО

253_0.640На цьому тижні Верховна Рада України розгляне низку законопроектів, серед яких проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», реєстр. № 6055 від 08.02.2017, поданий народними депутатами України Медуницею О.В., Бриченком І.В., Лунченком В.В., Рекою А.О. та Жолобецьким О.О. Законопроектом пропонується повне розформування Державної спеціалізованої бюджетної установи Аграрний фонд. Як відмічають автори законопроекту, враховуючи неефективність роботи Аграрного фонду в останні роки, зокрема, невиконання ним планових завдань щодо формування державного інтервенційного фонду, не забезпечення продовольчої безпеки, а також численні порушення законодавства, його подальше існування є недоцільним. Метою законопроекту є комплексне вирішення зазначених проблем та заощадження коштів державного бюджету України. Разом з тим, законопроектом пропонується запровадити інститут Державного інтервенційного агента. Відповідно до законопроекту державним інтервенційним агентом може бути виключно суб’єкт господарювання державного сектору економіки, який уповноважений Кабінетом Міністрів України провадити державні аграрні інтервенції на організованому аграрному ринку. Варто зазначити, що законопроект комплексно не вирішує порушені проблеми. Крім того, не зрозуміло, чи зможе запропонований законопроектом інститут Державного інтервенційного агента забезпечити виконання покладених на нього завдань щодо здійснення державних аграрних інтервенцій на організованому аграрному ринку. Також, Міністерство аграрної політики та продовольства України не підтримує зазначений законопроект. Цікаво, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку на даний законопроект зазначає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити.

Також, депутати будуть розглядати проект Закону «Проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення і розвитку сімейних фермерських господарств та припинення корупційних зловживань у сфері розпорядження землями державної та комунальної власності» реєстр. №7060 від 04.09.2017. Народні депутати-члени комітету аграрної політики та земельних відносин, у проекті Закону про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення і розвитку сімейних фермерських господарств та припинення корупційних зловживань у сфері розпорядження землями державної та комунальної власності, реєстр. №7060 пропонують давати землю малим підприємствам.

Проект пропонує: – спрощення доступу до земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності для громадян України, які виявили бажання започаткувати та вести або розширити вже створене сімейне фермерське господарство; – створення більш сприятливих умов для набуття громадянами України земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності для ведення фермерського господарств з метою створення та розвитку сімейних фермерських господарств; – зменшення корупції в земельних відносинах шляхом запровадження суттєвих обмежень у використанні та обтяжень речових прав на земельні ділянки, набуті у приватну власність в порядку безоплатної приватизації із земель державної та комунальної власності, а також одержаних у користування у поза аукціонному порядку.

Законопроект, як і попередній, гарно написаний, але не вирішує проблему в комплексі. Для реформи галузі потрібні комплексні та масштабні зміни, а не точкові ініціативи. Вказаний проект не в’яжеться з суттю ринкової економіки та процесом інтеграції України у європейський ринок, замість вивільнення шаленого по капіталізації ринку землі, проект навпаки вповільнює його розвиток, шляхом створення штучних перепон у обігу землі.

 

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *