Чим цього тижня (19 – 22 травня) займатиметься Верховна Рада: аналіз законопроектів

ІНВЕСТИЦІЙНИЙ КЛІМАТ чи ЛОБІЮВАННЯ

hqdefaultГрупа народних депутатів на чолі з представником БПП Дмитром Андрієвським лобіюють Проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо інвестиційної привабливості будівництва об’єктів відновлювальної енергетики)” р. № 8015. Фактично законопроект не відповідає своїй назві. Адже проектні зміни  стосуються усіх без виключення об’єктів будівництва, а не лише відновлювальної енергетики (зокрема, у частині 3 ст. 31; абз. 9 частини 5 ст. 32). Також спрощується будівництво лише об’єктів «енергії вітру», хоча до відновлювальної енергії відноситься не тільки вітер. При підготовці до другого читання законопроект не був доопрацьований належним чином. Звертаю увагу, що фактично законопроект лобіює інтереси лише однієї галузі – будівництво об’єктів «енергії вітру». Наразі найбільшим інвестором в цей сектор є корпорація «ДТЕК».

ПРО ДЕТЕКТИВНУ ДІЯЛЬНІСТЬ

2016_8$largeimg11_Thursday_2016_004657420У квітні минулого року Верховна Рада України прийняла в Проект Закону про приватну детективну (розшукову) діяльність реєстр. №3726, авторства народних депутатів – членів правоохоронного комітет ВРУ. Проект є нічим іншим як переробленим проектом закону про детективну діяльність, який блукає по Верховній Раді ще з шостого скликання, проект має легкий лобістський відтінок, призваний ввести в правову систему України поняття приватної детективної діяльності та закріпити правила гри для приватних детективів. Передбачає досить широкі права для приватних детективів, використання низки спец засобів та зброї не летальної дії. Але Президент України ветував його і надавши свої пропозиції вніс до парламенту. Верховна Рада буде намагатись розглянути пропозиції, надані Президентом і врешті решт прийняти закон.

ЗМІНИ В РЕГЛАМЕНТІ

reglament2Парламент планує повернутись до розгляду Проекту Закону про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (щодо оптимізації законодавчого процесу), реєстр. №3207, авторства групи народних депутатів на чолі з Гройсманом В.Б.

Законопроектом пропонується: 1) встановити, що схвалений Погоджувальною радою розклад пленарних засідань сесії Верховної Ради розміщується на офіційному веб-сайті Верховної Ради і надається народним депутатам, комітетам, тимчасовим спеціальним комісіям, тимчасовим слідчим комісіям, депутатським фракціям (депутатським групам) не пізніше 18 години дня, що передує пленарному засіданню; 2) установити, що порядок денний на наступний день пленарних засідань Верховної Ради розміщується на офіційному веб-сайті Верховної Ради і надається народним депутатам, не пізніше 20 години дня, що йому передує; 3) визначити, що проект порядку денного сесії Верховної Ради, проект рішення про внесення змін до затвердженого порядку денного сесії Верховної Ради, розклад пленарних засідань сесії Верховної Ради, порядок денний на наступний день пленарних засідань надається народним депутатам України в електронному вигляді шляхом розсилки інформаційного листа на адресу електронної пошти на поштовому сервері Верховної Ради у день розміщення таких документів на офіційному веб-сайті Верховної Ради; 4) запровадити новий підхід до надання народним депутатам України законопроектів і супровідних документів до них. За цим підходом такі документи надаватимуться народному депутату України в електронному вигляді шляхом розсилки на адресу електронної пошти на поштовому сервері Верховної Ради відповідних інформаційних листів, та інше.

Верховна Рада восьмого скликання нехтує Регламентом ВРУ ще більше ніж народні обранці попередніх скликань відтоді на наше скромне переконання зміни до Регламенту не призведуть до суттєвих змін у діяльності ВРУ. Хоча пропозицію відмовитись від паперового документообігу не можна не підтримати.

ОСВІТА

1440743178_27.08.2015-foto-4Також буде розглянутий проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо передачі майна до державної та комунальної власності)» реєстр. № 6007. Метою законопроекту, згідно з Пояснювальною запискою до нього, є «створення законодавчих підстав для передачі майна національних вищих навчальних закладів у комунальну власність для дитячих дошкільних закладів, а також підстав для передачі автомобільних доріг загального користування, що перебувають у віданні національних закладів у державну або комунальну власність» шляхом внесення відповідних змін до законів України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності», «Про управління об’єктами державної та комунальної власності» та «Про вищу освіту». На думку суб’єкта права законодавчої ініціативи, прийняття проекту, зокрема, «дозволить запобігти знищенню державного майна та вирішити проблему нестачі дитячих дошкільних навчальних закладів в країні, що сприятиме зменшенню соціальної напруги». Очевидно, що ідея досить цікава, проте чи вдасться реалізувати це на практиці? До речі, я в б не був оптимістом щодо того, що прийняття цього законопроекту дозволить запобігти знищенню державного майна.

КУЛЬТУРА

5628f30569849На цьому тижні народні обранці розглянуть законопроект «Про охорону культурної спадщини” (щодо збереження пам’яток культурної спадщини, внесених до Списку всесвітньої спадщини Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО)» реєстр. № 1553.  У законопроекті пропонується розширити перелік категорій пам’яток місцевого та національного значення пам’яткою всесвітньої спадщини, створити органи управління, а також наглядові ради цих пам’яток, визначити їх повноваження, встановити особливості управління та забезпечення охорони пам’яток всесвітньої спадщини. Як зазначається в Пояснювальній записці, законопроект розроблено з метою забезпечення збереження пам’яток культурної спадщини, внесених до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, шляхом визначення поняття пам’яток всесвітньої спадщини, їх буферних зон, визначення порядку встановлення режиму їх використання, визначення компетенції органів управління такими пам’ятками та їх наглядових рад, встановленням інших особливостей щодо управління та збереження таких пам’яток. На мою думку цей законопроект потребує прийняття.

Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про культуру» (щодо визначення поняття «креативні індустрії») р.№ 6738 від 17.07.2017, автором якого є народний депутат України Єленський В. Є., пропонує доповнити поняттям «креативна індустрія», яке визначається як «перелік видів економічної діяльності, що мають потенціал до створення доданої вартості та робочих місць через культурне (мистецьке) та/або креативне вираження, а їх продукти та послуги є наслідком індивідуальної творчості, навичок і таланту». Також зазначається, що держава у пріоритетному порядку створює умови для охорони, заохочення та підтримки культурного розмаїття як одного з найважливіших чинників сталого розвитку. Законопроект є технічним, і може бути прийнятий Парламентом України.

У законопроекті «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення конкурсної процедури призначення керівника державного чи комунального закладу культури» р.№ 6768 від 19.07.2017, автором якого є парламентарка Подоляк І. І., значна увага приділяється створенню та діяльності тимчасової конкурсної комісії для обрання керівника державного чи комунального закладу культури. Значні права тут надаються професійним громадським об’єднанням у сфері культури. Пропонується закріпити положення про те, що одна і та сама особа може обіймати посаду керівника державного чи комунального закладу культури не більше двох строків підряд. Також передбачається розширити коло кандидатів через заміну вимоги наявності стажу роботи у сфері культури не менше трьох років вимогою наявності досвіду роботи у сфері культури не менше трьох років. Поряд з цим слід зазначити, що, вже багато років з призначеннями на посади керівників закладів культури є одні й ті ж проблеми. Зокрема ніяк не вдається розробити алгоритм, який був би однаково ефективний як для значних культурних центрів таких як театри тощо, так і для бібліотек і подібних закладів низових рівнів. Водночас, слід зазначити, що недоліком законопроекту є і те, що зміни пропонується внести виключно до Закону України «Про культуру», але в той же час положення щодо кандидатів у керівники закладів культури наявні і в інших спеціальних законах. Саме тому логічно було даний законопроект доопрацювати.

Проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з набранням чинності Законом України «Про державну підтримку кінематографії в Україні» р.№ 8251 від 06.04.2018, авторства народного депутата України Княжицького М. Л., пропонує визначити положення кінокомісій та державних кіностудій. Кінокомісії утворюються і діють при сільських, селищних, міських радах, їх виконавчих органах, з метою надання організаційної, консультаційної та іншої не забороненої законом допомоги виробникам фільмів, демонстраторам фільмів, іншим суб’єктам кінематографії, а також залучення українських та іноземних інвесторів для фінансування виробництва, прокату і показів фільмів. Державна кіностудія визначається в законопроекті як господарська організація, єдиним учасником (акціонером) якої є держава. Органи місцевої влади в межах, встановлених власними бюджетами, можуть передбачити порядок часткового покриття витрат суб’єктів кінематографії на виробництво фільмів, що здійснюються за участю та/або замовленням державних кіностудій, розташованих в межах території відповідної територіальної громади. Основною метою діяльності державних кіностудій є здійснення підприємницької діяльності у кінематографії. Обов’язковою умовою приватизації державної кіностудії (у тому числі – шляхом приватизації пакета акцій) є збереження основної мети її діяльності впродовж 10 років з дати завершення приватизації. Державна кіностудія не може змінити статус суб’єкта кінематографії внаслідок приватизації. Зважаючи на те, що в законопроекті відсутні як прописані процедури діяльності кінокомісій, так і належного порядку контролю за їх діяльністю, то очевидним постає той факт, що даний законопроект може нести цілком реальну небезпеку поширення в цій сфері корупційних ризиків.

Законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання діяльності Українського культурного фонду» р.№ 8266 від 13.04.2018, авторства парламентаря Княжицького М. Л., передбачає встановлення прозорих правил реалізації основних засад державної політики в сфері культури, встановлених Законом України «Про культуру». Законопроект передбачає: – уточнення статусу Українського культурного фонду як неприбуткової організації, здатної набувати цивільні права і обов’язки відповідно до цивільного законодавства; – введення дефініції поняття «проект»; – запровадження загальних засад укладення договорів про надання фінансової допомоги (грантів), та створення нормативної бази для контролю з боку Фонду за виконанням умов грантів; – легалізацію внесків міжнародних та іноземних структур як джерела формування коштів Фонду; – усунення колізії з Законами України «Про культуру» та «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». Загалом законопроект є доволі слушним і може вирішити проблеми, пов’язані з  діяльністю Українського культурного фонду.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *