Чим цього тижня (17– 20 квітня) займатиметься Верховна Рада: аналіз законопроектів

На цьому тижні пропонується розглянути шість законопроектів, які стосуються ядерної енергетики”, але на думку експертів, майже по всім ним голосування буде проваленим, адже, по-перше, ніхто з обранців не розуміється професійно у цій темі, по-друге, немає ажіотажу з боку Кабміну, по-третє народні обранці вже готуються до травневих свят.

ГУМАНІТАРНА ДОПОМОГА

gumanitПроект Закону «Про внесення зміни до статті 287 Митного кодексу України (щодо спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги)» р. № 2053а, шляхом внесення змін до абз. 1 ч. 1 ст. 287 Митного кодексу України пропонує визначити, що при ввезенні (пересиланні) на митну територію України товари, визначені відповідно до Закону України «Про гуманітарну допомогу» спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги як гуманітарна допомога, звільняються від оподаткування ввізним митом. Чинна ж редакція цієї норми передбачає, що такі товари визначаються Комісією з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України, яка була ліквідована Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвиту і торгівлі України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів» від 16.10.2012 р. Тому, законопроект слушний, і потребує прийняття.

ЗАХИСТ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ

101780346(1)Проект Закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення захисту суб’єктів господарювання від неправомірних дій або бездіяльності дозвільних органів» р.  №7373, відповідно до пояснювальної записки, має на меті посилення адміністративної відповідальності посадових осіб дозвільних органів за порушення вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру, а також узгодження відповідних норм Кодексу України про адміністративні правопорушення із положеннями законів України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про адміністративні послуги». Зі змісту законопроекту, а також супровідних документів до нього не ясно, за яким критерієм у статті 166-10 КУпАП із чинних двох частин зробили чотирнадцять, адже критерієм має бути рівень суспільної шкідливості вчинюваного діяння. Більшість з цих частин не відрізняються за рівнем шкідливості одна від одної. Можливо, доцільніше було б згрупувати їх, і зменшити обсяг статті. У частині 11 статті 166-10 в редакції проекту пропонується встановити адміністративну відповідальність особі, за прийняття рішень щодо видачі документа дозвільного характеру органами, які відповідно до закону не уповноважені їх видавати, хоча такі дії трактуються за Кримінальним кодексом України як підроблення документів, як мінімум. Тому, встановити адміністративну відповідальність за це діяння є неприпустимим.

ІМЕННА СТИПЕНДІЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

729_486_5a0ebaf564159Необхідність прийняття Проекту Постанови «Про встановлення іменних стипендій Верховної Ради України студентам вищих навчальних закладів” щодо збільшення розміру іменних стипендій Верховної Ради України», р. №7418. обумовлено тим, що Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати стипендій у державних та комунальних навчальних закладах, наукових установах» (від 8.11.2017 р. № 918)  з 1 листопада 2017 року збільшено розміри академічних стипендій, крім іменної стипендії Верховної Ради України. Склалася ситуація, при якій розмір іменної стипендії Верховної Ради України для студентів вищих навчальних закладів є меншим від розміру іменних та академічних стипендій, заснованих Кабінетом Міністрів України, та академічної стипендії Президента України. Це призводить до втрати престижу іменної стипендії Верховної Ради України та звужує права студентів, які у 2017/2018 навчальному році вибороли право на отримання цієї стипендії. На думку авторів, головною метою проекту Постанови є забезпечення найталановитіших студентів гідною стипендією, підвищення її статусу та рівня довіри до Верховної Ради України, сприяння призупиненню відтоку найкращих студентів за кордон. Звичайно, цей крок виглядає логічним, проте за умови, що ці стипендії отримають найталановитіші студенти, а не, умовно кажучи, помічники якихось депутатів, чи родичі. Проте, я з упевненістю можу сказати, що підвищення розміру стипендії жодним чином не змінить рівня довіри до Верховної Ради, і тим паче, не призупинить відтік найкращих студентів. Адже, студенти залишають Україну точно не через рівень стипендії Верховної Ради України.

ВІДПУСТКА ДЛЯ УСИНОВЛЮВАЧІВ

528670_w_300Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання відпустки усиновлювачам при усиновленні дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування р. № 6350 від 12.04.2017 (Кабінет Міністрів України) про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання відпустки усиновлювачам при усиновленні дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування. Пропонується зрівняти усиновлювачів у праві на отримання відпустки при усиновленні дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування незалежно від віку дитини та статі усиновлювача. Загалом, законопроект не має очевидних недоліків і може бути прийнятий у першому читанні, адже він забезпечить підвищення рівня соціального захисту осіб, які усиновили дитину з числа дітей-сиріт або дітей, позбавлених батьківського піклування.

 СУСПІЛЬНЕ МОВЛЕННЯ ТА ЗМІ

7d840e1-625Проект закону «Про внесення змін до статті 18 Закону України «Про Суспільне телебачення та радіомовлення України» (щодо висвітлення діяльності органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб в засобах масової інформації України)» р. № 6681,  стосується зобов’язання Національної суспільної телерадіокомпанії висвітлювати діяльність органів виконавчої влади, інших державних органів. Законопроектом передбачається лише одна коротка зміна до закону про Суспільне мовлення: замість норми «НСТУ не зобов’язана висвітлювати діяльність органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб» – «НСТУ зобов’язана висвітлювати діяльність органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, у межах визначених іншими Законами». Ця правка може знівелювати ідею незалежності Суспільного мовника, або ж парламентарям необхідно уточнити механізм та меж реалізації положень інших законів у сфері дії Закону України «Про Суспільне телебачення та радіомовлення України».

Проект Закону про внесення зміни до Закону України “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів” (щодо протидії ворожій пропаганді та покращення інформаційного забезпечення громадян України, постраждалих внаслідок воєнних дій, місце проживання яких є територія Донецької та Луганської областей де органи державної влади України здійснюють свої повноваження) р. № 8114, передбачає статтю 9 названого закону доповнити частиною такого змісту: «На території Донецької та Луганської областей, де органи державної влади України здійснюють свої повноваження, встановлюються окремі тарифи на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань за передплатою, що доставляються на території цих областей». Згідно пояснювальної записки, це має посприяти протидії ворожій пропаганді за рахунок підвищення рівня доступності населення до інформаційного простору України, що формується вітчизняними періодичними друкованими виданнями. Слід звернути увагу на наступне: попри те, що в пояснювальній записці вказується, що «реалізація законопроекту не потребує додаткових матеріальних та інших витрат з державного та місцевих бюджетів», у разі відсутності належного механізму відшкодування  суб’єктам господарювання витрат, мета законопроекту не буде досягнута.

 АГРАРНА ПОЛІТИКА

protectingВже місяць іде запекла боротьба між аграріями в особі Всеукраїнської аграрної ради та Кабміном за компенсацію ПДВ при експорті олійних культур: сої, ріпаку та соняшнику. Наразі аграрію пропонують підтримати Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування податком на додану вартість операцій з вивезення за межі митної території України олійних культур р.№ 7403-2, який передбачає виключення з Податкового кодексу України правок про невідшкодування ПДВ при експорті олійних культур – сої та ріпаку, які були внесені наприкінці минулого року. Невідшкодування ПДВ при експорті сої та насіння ріпаку спричинить падіння закупівельних цін на ці культури на 17 %, що в свою чергу нанесе збитки українським фермерам і, навпаки, збільшить прибутки переробних підприємств. Втрати сільгоспвиробників від невідшкодування ПДВ складуть більше 6 млрд грн щорічно. Зменшення рентабельності сої та ріпаку призведе до скорочення посівних  площ під соєю із 1,9 млн га у 2017 році до 495 тис. га у 2020 році. Цей законопроект має велике соціальне значення, адже захищає виробників-селян від зубожіння. І дає можливість селу отримати живі гроші. Хоча й не зрозуміло за рахунок який коштів держава буде закривати фінансову пробоїну у розмірі 6 млрд.грн.

Проект Закону про внесення зміни до статті 7 Закону України “Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності” щодо передачі майнових комплексів державних пожежно-рятувальних підрозділів (частин) та іншого майна Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту  р.№ 4943 народного депутата Максима Бурбака пропонує безоплатно виводити з комунальної власності майнові комплекси державних пожежно-рятувальних підрозділів (частин), інше нерухоме та окреме індивідуально визначене (рухоме) майно, яке не використовується і не планується до використання в органах і підрозділах Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (крім житлових будинків та гуртожитків). Така передача обґрунтовуватися необхідністю зменшити видаткову частину комунальних бюджетів. По факту, безоплатна передача таких об’єктів може коштувати місцевим бюджетів значних збитків, через недоотриманий прибуток від продажу чи оренди такого майна.

МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ

Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо посилення державних гарантій для гірських та високогірних населених пунктів, р. №6439-д авторства народних депутатів на чолі з С.В. Власенко передбачає посилення державних гарантій для населених пунктів, які мають статус гірських та високогірних, покращення соціального захисту громадян України, які проживають в таких населених пунктах, встановлення правових основ для забезпечення сталого екологічно збалансованого економічного та соціального розвитку гірських територій в Україні. Законопроектом пропонується:- виокремити в окрему категорію високогірні населені пункти, які розташовані на висоті 600 метрів і вище над рівнем моря;- посилити державні гарантії соціально-економічного розвитку населених пунктів, яким надано статус гірських, зокрема: гарантування державою електрифікації гірських населених пунктів, встановлення пільг з плати за електроенергію, здійснення заходів щодо покращення екологічного стану таких територій, гарантування дотацій та субвенцій з Державного бюджету України;- визначити мету та основні принципи державної гірської політики;- розробити та затвердити державну цільову програму розвитку гірських населених пунктів;- законодавчо закріпити пріоритети державної політики розвитку гірських населених пунктів;- уточнити норми закону щодо надання пільг громадянам, яким надано статус особи, що проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, а також передбачити право осіб, які та/або батьки яких мають такий статус, брати участь у конкурсі за результатами вступних випробувань у вищому навчальному закладі у межах установлених квот прийому до вищих навчальних закладів, тощо.

ПРАВООХОРОННА ДІЯЛЬНІСТЬ

В четвер Парламент планує розглянути законопроект «про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення діяльності Державного бюро розслідувань», р. №5395-д, доопрацьований членами Комітету ВРУ з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. У законопроекті пропонується внести до Закону України «Про Державне бюро розслідувань» зміни, відповідно до яких: 1) уточнюються окремі повноваження Державного бюро розслідувань; 2) встановлюються кваліфікаційні вимоги до директорів територіальних управлінь, керівників підрозділів (управлінь) центрального апарату ДБР та керівника підрозділу внутрішнього контролю; 3) Закон доповнюється статтями 14-1 «Присяга осіб рядового та начальницького складу Державного бюро розслідувань» та 31 «Печатка Державного бюро розслідувань», тощо. Крім того, у проекті запропоновано внести зміни до статей 5, 9, 9-1 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність», якими розширюється перелік підрозділів ДБР, які мають право здійснювати оперативно-розшукову діяльність. Законопроект є вже узгодженою зміненою редакцією, яка вироблена на основі розгляду попередньої редакції цього проекту, в Парламенті вже досягнута згода щодо його прийняття, якщо не відбудеться форс-мажорних обставин то законопроект буде прийнятий у четвер.

ПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

У вівторок парламент розгляне «Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування», р. №6677. Проектом закону передбачене внесення змін базових пенсійних законів, які дозволять забезпечити необхідні правові та регулятивні умови для запровадження другого рівня системи загальнообов’язкового пенсійного страхування з 1 січня 2018 року. Змінами до базових пенсійних законів встановлюється, що застраховані особи, яким на дату впровадження обов`язкової накопичувальної системи пенсійного страхування виповнилося не більш як 35 років, сплачують внески із своєї заробітної плати (доходу) від 2 відсотків із щорічним збільшенням до 7 відсотків. Інші особи (які не досягли пенсійного віку або ті, кому виповнилося більше 35 років) мають право брати добровільну участь у накопичувальній системі пенсійного страхування. Передбачена можливість успадкування накопичених пенсійних заощаджень, а також їх повного або часткового використання до настання пенсійного віку у разі: лікування від тяжких захворювань, настання критичних життєвих ситуацій, необхідності оплати освіти дітей чи придбання нерухомого майна тощо.

Законопроектом запропонована децентралізована модель функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування, в рамках якої:

1) Застраховані особи, для участі у накопичувальній системі пенсійного страхування, обирають недержавні пенсійні фонди, в яких вони бажають формувати свої обов’язкові пенсійні накопичення. За бажанням особи, вона може в будь-який момент перейти до іншого недержавного пенсійного фонду.

2) Адміністративне забезпечення процесу прийому та обробки відповідних заяв застрахованих осіб здійснюватиме Пенсійний фонд України, який даватиме розпорядження адміністраторам обраних недержавних пенсійних фондів про відкриття персональних накопичувальних пенсійних рахунків цим особам.

3) Єдиним, повністю централізованим механізмом у системі обов’язкового накопичувального пенсійного страхування, передбачено залишити систему адміністрування страхових внесків на накопичувальне пенсійне страхування.

4) Управління пенсійними активами у накопичувальній системі пенсійного страхування здійснюватимуть компанії з управління активами відповідних недержавних пенсійних фондів, а зберігання цих пенсійних активів будуть забезпечувати зберігачі цих фондів (банківські установи).

5) Компанії з управлінні активами та зберігачі обираються Радами недержавних пенсійних фондів, які беруть участь у накопичувальній системі пенсійного страхування, з числа тих компаній та банків-зберігачів, які мають відповідні ліцензії та, одночасно, відповідають критеріям, передбаченим законопроектом у змінах до статті 20-1 Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення».

Зважаючи на те, що зазначений законопроект підвищує соціальні стандарти, а країна у наступному році очікує виборів, то з великою вірогідністю можемо сказати, що зазначений законопроект отримає достатню кількість депутатів, які його підтримують.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *