Про корінні народи. Зп № 5506

Нещодавно Володимир Зеленський вніс доволі цікавий законопроект про корінні народи України (р.№5506), яким спробував завдати рамки майбутньої дискусії, щодо самовизначення корінних народів України.

Відповідно до ч.1 ст. 1 Корінним народом України вважається автохтонна етнічна спільнота, яка сформувалася на території України, є носієм самобутньої мови і культури, має традиційні, соціальні, культурні або представницькі органи, самоусвідомлює себе корінним народом України, становить етнічну меншість у складі її населення і не має власного державного утворення за межами України.

Попри доволі загальне визначення у законопроекті чітко зазначається перелік корінних народів Кримського півострову, а саме кримські татари, караїми, кримчаки.

Відповідно до цього положення говорити про одну навіть культурну автономію в межах Кримського півострова говорити не слід.

Окрім загальних фраз про підтримку культурного і соціального розвитку корінних народів у законопроекті є конкретні речі, я дають можливість зрозуміти модель подальшої співпраці між Україною та корінними народами:

  • корінним народам гарантується право створення національних представницьких органів;
  • З метою відновлення історичної топоніміки корінних народів України, Кабінет Міністрів України після консультацій з представницькими органами вносить в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України проекти постанов про перейменування населених пунктів.
  • Перелік місць та об’єктів релігійного та культурного значення корінних народів України, порядок користування цими об’єктами, їх фінансування та отримання доходів від такої діяльності визначаються Кабінетом Міністрів України після проведення консультацій із представницькими органами.
  • Корінні народи України мають право створювати свої заклади освіти (хоча це право є в них і зараз)
  • Держава може надавати підтримку засобам масової інформації, в яких представницькі органи корінних народів самостійно прямо володіють щонайменше 51 відсотком статутного капіталу та/або права голосу часток (паїв, акцій) засобу масової інформації, у разі якщо такі засоби масової інформації відповідно до ліцензії на мовлення чи дозволу на тимчасове мовлення здійснюють не менше 50 відсотків мовлення мовами корінних народів України та/або присвячують не менше 50 відсотків мовлення питанням реалізації прав корінних народів України
  • Корінні народи мають право на спрямування частини доходів, отриманих бюджетами всіх рівнів від користування природними ресурсами, що знаходяться на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, на потреби корінних народів України. У той же час складається таке враження, ніби автори законопроекту не в курсі, що в Україні існує народ гагаузів, який не мешкає на територію Криму.
  • для корінних народів резезвуються земельні ділянки під повернення
  • Акти та рішення органів виконавчої влади з питань розвитку мов, культури, забезпечення прав корінних народів України на освіту мовою корінного народу, діяльності засобів масової інформації мовами корінних народів України, інтеграції корінних народів України ухвалюються після проведення консультацій з представницькими органами
  • Фінансове забезпечення діяльності представницьких органів, передбаченої цим Законом, відбувається за рахунок Державного бюджету України за окремою бюджетною програмою.
  • Представники корінних народів України за погодженням з представницькими органами можуть включатися до складу делегацій України для участі у роботі міжнародних організацій, міжнародних конференцій, у міжнародних переговорах з питань, що стосуються прав корінних народів.

Даний законопроект створює передумови для широкої культурної автономії корінних народів України, у той же час про політичну автономію мова не йдеться навіть на рівні органів місцевого самоврядування.

 

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *