Видатки, доходи та зовнішній кредит: що закладено в державному бюджеті 2020

5 листопада Кабінет міністрів України презентував державний бюджет на 2020 рік.

В оновленому проекті врахували рішення РНБО та комісії щодо розподілу коштів на інвестпроекти.

Державний бюджет на 2020 рік є дещо дефіцитним – 95 млрд грн, що на 5 млрд грн більше, ніж у 2019 році. Зросла дохідна та видаткова частини – 53 млрд грн та 58 млрд грн. Водночас державний борг, на жаль, не зменшується, і грошей на його погашення немає.  Тому на перекредитування за зовнішніми зобов’язаннями наступного року піде 300 млрд грн.

З одного боку, перекредитування – це абсолютно нормальна практика, з іншого – бентежать умови за відсутності позитивних результатів у переговорах з МВФ.

За умовами угоди з МВФ, яка була укладена у листопаді 2018 року, Україна мала отримати кредити за ставкою 1%, у 2019 році Україна розміщує євробонди під 7%, а ОВДЗ (облігації внутрішнього державного займу) під 14-16%. Тому перекредитування може посилити боргове навантаження на Україну.

Як порівняти з 2019 роком, зменшується дохід від рентної плати на 153 млн грн. Таке зменшення відбувається за рахунок не тільки закриття збиткових шахт, а й зменшення видобутку лісових ресурсів та спеціального використання води.

Виходячи із того, що основними платниками ренти за спецвикористання води є спецпідприємства, ми можемо припустити, що раптовий перехід української важкої промисловості на більш енергоефективні технології спричинить  або зменшення обсягів виробництва, або створення преференцій для певних підприємств у ручному режимі.

Розмір надходжень від ренти за видобуток газу фактично не збільшується порівняно з 2019 роком, що говорить про відсутність явного збільшення видобутку блакитного палива, а відповідно, абсолютно не відповідає задекларованим намірам уряду здобути енергетичну незалежність від Російської Федерації.

Доходи від акцизу збільшуються на 2 млрд грн (2,5%), у той самий час зменшуються прогнозовані надходження від виробників тютюнових та лікеро-горілчаних продукцій.

Також планується різко наростити доходи від акцизного збору за імпорт пального на 25% (8 млрд грн). Виходячи із того, що ставки податку не змінюються, більше машин в Україні навряд чи стане. Ця цифра свідчить або про її неприв’язаність до реальності, або про намір отримати ці гроші завдяки боротьбі з контрабандою паливо-мастильних матеріалів.

На 30% (500 млн грн) зменшується надходження від сплати екологічного податку за забруднення повітря двоокисом вуглецю стаціонарними джерелами забруднення.

Це знову ж говорить, що або підприємства в Україні стануть більш екологічними, або нас чекає продовження деіндустріалізації української економіки.

Науково-експертне управління Верховної Ради України зазначає, що низка статей проекту бюджету на 2020 рік допускає можливість керування державними видатками у ручному режимі, без відповідного економічного обґрунтування напрямів та обсягів розподілу бюджетних коштів, що не відповідає вимогам ст. 95 КУ, згідно з якою винятково законом Про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.

У держбюджеті на 2020 рік йдеться про надання Кабінетом міністрів України державних гарантій за такими напрямами, як фінансування проектів, спрямованих на зміцнення конкурентних переваг українських підприємств, але незрозумілим залишається зміст поняття конкурентні переваги.

Також визначено, щодо доходів загального фонду державного бюджету 2020 у частині фінансування мають надійти надходження від реалізації державних резиденцій, державних дач, будинків відпочинку, оздоровчих закладів, іншого нерухомого майна, що перебувають на балансі органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету.

Проте немає додатку, який містив би винятковий перелік зазначених закладів, інформацію про заплановані доходи, які будуть отримані від продажу кожного з них. Також немає інформації щодо обсягу таких надходжень за результатами поточного бюджетного періоду.

Отже, по-перше, до моменту ухвалення парламентом державний бюджет на 2020 рік може змінитись.

По-друге, в Україні мінімум 1/3 економіки перебуває у тіні, а відповідно, передбачити реальні обсяги виробництва та зайнятості доволі важко.

По-третє, бюджет має тенденцію змінюватись впродовж року.

Автор: Микола Мельник

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *