Аналіз проектів Законів №5388 та №5371

Законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції трудових відносин», реєстр. №5388 від 16.04.2021 р. Авторства Кабінету Міністрів України.

Проектом акту вносить зміни переважно до Кодексу законів про працю України, якими спрощується процедура укладення строкового трудового договору та проходження випробування при прийнятті на роботу, оптимізується порядок надання роботодавцем інформації працівникові про умови, що застосовуються до трудового договору (в тому числі щодо режиму роботи і часу відпочинку, відпусток та ін.), а також виключається необхідність погодження припинення трудових відносин у ряді випадків з представниками професійних спілок та ін.

Фактично проектом закону пропонується привести норми Кодексу законів про працю України у відповідність до вимог Директиви № 91/533/ЄЕС від 14.10.1991 про обов’язок роботодавця інформувати працівників про умови, що застосовуються до трудового договору чи трудових відносин. Підписавши Угоду про асоціацію з ЄС Україна взяла на себе зобов’язання по імплементації зазначеної директиви у національне законодавство.

В цілому, Україна вже давно потребує прийняття нового кодифікованого акту, який буде регулювати відносини праці, погодьтеся відносини змінюються і вже не актуально жити і працювати використовуючи кодекс, якому вже 50 років.

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність, реєстр. №5371 від 13.04.2021 р. авторства народних депутатів – членів Комітету ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів на чолі з Третьяковою Г.М.

Законопроект заявлений з метою спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність.

Відповідно до пояснювальної записки до проекту завданнями законопроєкту є:

  1. Зменшення бюрократичного навантаження на роботодавців, спрощення регулювання праці і скорочення зайвих бюрократичних процедур у сфері трудових відносин.
  2. Створення передумов для зниження рівня «тіньової» зайнятості за рахунок збільшення економічної привабливості і розширення офіційної зайнятості.
  3. Формування сприятливих умов для діяльності і розвитку суб’єктів малого та середнього підприємництва.

Фактично проект пропонує внести зміни до низки нормативно правових актів, головні з яких вносяться до Кодексу законів про працю України.

А саме запропонований новий інститут договірного регулювання трудових відносин – режим регулювання трудових відносин, який буде застосовуватися до трудових відносин, що виникають між:

– працівниками та роботодавцями – суб’єктами малого і середнього підприємництва з кількістю працівників до 250 осіб;

– роботодавцем і працівником, заробітна плата якого становить понад 8 мінімальних заробітних плат на місяць;

При цьому передбачається добровільність застосування договірного режиму регулювання трудових відносин роботодавцями, які відповідно до встановлених критеріїв мають право його застосовувати.

Також передбачається, що встановлення вимоги щодо ведення і надання суб’єктами господарювання документів з питань, які врегульовані трудовим договором, не допускається. Визначаються особливості надання щорічних оплачуваних відпусток та відпусток без збереження заробітної плати в умовах договірного режиму регулювання трудових відносин. Договірний режим регулювання трудових відносин не поширюються на трудові відносини, що виникають між працівниками та роботодавцями, які є юридичними особами публічного права, тощо

Однак, на нашу думку законопроект у разі його прийняття не призведе до настання заявленої авторами мети. Цей законопроект спрямований на те, щоб представники однієї з найбільш конкуренто спроможної галузей економіки – IT галузі, оформлювали своїх працівників по  договірному режиму регулювання трудових правовідносин, а не як раніше виключно по договорам з ФОПами. Наразі це просто договірні відносини, а не трудові. Але, скажіть будь-ласка, де зменшення бюрократичного навантаження, спрощення регулювання праці і скорочення зайвих бюрократичних процедур коли регулювання відносин є чи коли його немає? Автори проекту називають спрощенням коли потрібно оформити декілька папірців замість того, щоб не робити нічого.

Це зменшення бюрократичного навантаження? Ні! Спрощення регулювання праці? Ні!  Чи може це створення передумов для зниження рівня «тіньової» зайнятості за рахунок збільшення економічної привабливості і розширення офіційної зайнятості? А де економічної привабливості більше коли ти платишь більше податків чи коли менше? Зазначений проект як раз призведе до факту визнання трудових відносин між IT фірмами та їх робітниками, які наразі є ФОПами, а це збільшення податкового навантаження та сплати ЄСВ.

Впевнені, що подібна законодавча ідея з’явилась без консультацій зі стейкхолдерами, якби консультації були то авторам би пояснили безглуздість цього наміру. Нагадаю, що проект підписало аж 62 народних обранця.

Якщо б автори дійсно бажали досягти сприятливих умов для діяльності і розвитку суб’єктів малого та середнього підприємництва то вони б пропонували таких проект в комплексі з змінами до податкового законодавства інакше ніхто не буде укладати договори бо це не вигідно.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *