Аналіз законопроектів 8.02: Про державний бюджет та державний кордон

законДепутати з «Опозиційного блоку» та Антон Яценко в чергове запропонували державі збільшити видатки на соціальні програми, у той же час абсолютно не запропонувавши де брати гроші на цей «бенкет», що у свою чергу є порушенням норм Регламенту. Дані законопроекти не мають шансів бути прийнятими і направлені лише на само піар партії і окремих депутатів.

Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2018 рік” (щодо підвищення державних соціальних стандартів) (р.№ 8024)

Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2018 рік” (щодо фінансового забезпечення бюджетної програми на 2018 рік Міністерства охорони здоров’я України за КПКВК 2301400 “Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру”) (р.№ 8016)

 Культурні цінності

Добрались наші народні обранці і до регулювання ринку культурних цінностей, який в Україні хоч і не є таким великим, як у країнах Західної Європи та все ж і снує і навіть має осіб зацікавлених у його врегулюванні.

Народні обранці формально на чолі з Іриною Подоляк розробили три законопроекти, які мають раз і назавжди врегулювати ринок культурних цінностей, та зробити його більш відкритим:

Проект Закону про переміщення через державний кордон України культурних цінностей (р.№ 8021)

Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про переміщення через державний кордон України культурних цінностей” (р.№ 8022)

Проект Закону про внесення змін до Митного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про переміщення через державний кордон України культурних цінностей” (р.№ 8023).

 Уважно дослідивши текст всіх законопроектів хотілося б звернути увагу на наступне:

1) У п.3 Прикінцевих та перехідних положень законопроекту про переміщення через державний кордон України культурних цінностей Визнати таким, що втратив чинність: Закон України N 1068-XIV 21 вересня 1999 року «Про вивезення, ввезення та повернення культурних цінностей», окрім статей 4, 5, 7 цього Закону. У той же час регулювання тотожных відносин двома Законами  є недоцільним та порушує принцип юридичної визначеності, відповідно більш вдалим рішенням є імплементація статей 4, 5, 7 діючого Закону у тіло Законопроекту;

2) Стаття 6 проекту Закону про переміщення через державний кордон України культурних цінностей пропонує дозволити вивезення без свідоцтв таких культурних цінностей:

1) які не визначені статтею 3 цього Закону, а також ті, вартість та вік яких є меншими за відповідно визначені у пункті 1-15 частини 1 статті 4 цього Закону;

2) твори сучасного мистецтва,

3) сучасні сувенірні вироби, предмети культурного призначення серійного та масового виробництва;

4) які належать їх авторам;

5) тимчасово ввезені на територію України та поставлені митними органами в митний режим тимчасового ввезення із застосуванням фотографування їх зображення;

6) які повертаються країнам їхнього походження відповідно до рішення суду або міжнародних договорів України;

Найбільш цікавим тут є момент вивезення творів сучасного мистецтва без отримання свідоцтв та сплати митних платежів. З одного боку це дозволить українським митцям отримати за свої твори дійсно достойну плату і фактично ця норма відкриває для західних колекціонерів український ринок, з іншого боку отримати експертний висновок, що певна картина є твором сучасного мистецтва, а не твором кубістів початку двадцятого сторіччя в Україні не є складністю і цим можуть скористуватись недобросовісні колекціонери і вивезти з України твори мистецтва національного значення.

Також підставою для вивезення творів мистецтва є  договір купівлі-продажу, який дозволяє ідентифікувати продавців.

 Відповідно до ст.7 законопроетку «Експертиза культурної цінності проводиться експертами державних установ, закладів культури, інших організацій, яким центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері переміщення та повернення культурних цінностей, надано право проводити експертизу культурних цінностей». Жодних кваліфікаційних вимог до експерта в законопроекті не наводиться.

У цій же статті зазначається, що експертиза проводиться лише за заявою заявника, у випадку їх вилучення органами доходів і зборів та правоохоронними органами, у ході проведення слідчих дій щодо них, а також після повернення після тимчасового вивезення. Відповідно, договору купівлі-продажу буде достатньо для вивезення твору з митної території України. Дана норма може спровокувати тотальний вивіз культурних цінностей з України на ринки Західної Європи та США.

Супутні зміни до Податкового та Митного кодексів пропонують:

Законопроектом про внесення змін до Митного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про переміщення через державний кордон України культурних цінностей” (р.№ 8023) пропонується не декларувати ввезення культурних цінностей вік яких складає 50 і більше років.

Законопроектом про внесення змін до Податкового кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про переміщення через державний кордон України культурних цінностей” (р.№ 8022) пропонується звільнити від оподаткування операції із ввезення на митну територію України культурних цінностей.

Висновок: Дані законопроекти дійсно направлені на лібералізацію ринку культурних цінностей в Україні з іншого боку запропоновані ініціативи в умовах України можуть спровокувати вивіз з України творів мистецтва національно значення.

Микола Мельник, експерт Аналітичної групи “Левіафан”

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *