Аналіз законопроектів 5.11: Про податкові ставки та поштовий зв’язок

zakonoproekt-jacenjuka-pro-d_1070_p0

5 листопада було зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», реєстр. № 9260. Цікаво, що законопроект вже 8 листопада був прийнятий в першому читанні. У законопроекті передбачається, зокрема, збільшити ставки акцизного податку на тютюнові вироби на 9 відсотків (прогнозний індекс споживчих цін у 2018 році);  ставки екологічного податку за викиди двоокису вуглецю (СО2) стаціонарними джерелами з 0,41 грн./тонну до 10 грн./тонну та передбачити поетапне підвищення ставки до рівня 30 грн./тонну у 2023 році (щорічне підвищення на 5 грн./тонну); ставки рентної плати за користування надрами для видобування нафти і конденсату на 2 відсоткових пункти та для залізної руди – на 0,8 відсоткових пункти; ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів на 50 відсотків.  З метою підвищення контролю за обігом пального пропонується відображати в Системі електронного адміністрування реалізації пального (далі – СЕАРП) фактичний рух палива в розрізі місць зберігання (на сьогодні облік здійснюється в розрізі суб’єктів господарювання); здійснювати порівняння показників з СЕАРП та показників витратомірів-лічильників і рівнемірів – лічильників рівня пального у резервуарі щодо обсягів обігу та залишків пального в розрізі кодів згідно з УКТ ЗЕД, акцизних складів та розпорядників акцизних складів; запровадити ліцензування діяльності усіх суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним тощо. Метою законопроекту, як зазначається у пояснювальній записці до нього, є забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2019 році та виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

Разом з цим, варто зауважити, що в цьому проекті закону є певні недоліки. Зокрема, у п. 180.21 в редакції проекту, яким доповнюється ст. 180 ПК України, пропонується встановити, що «особою, відповідальною за сплату до бюджету податку, нарахованого при ввезенні товарів на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, є оператор поштового зв’язку, експрес-перевізник (податкові агенти), якщо митне оформлення товарів здійснюється таким податковим агентом з використанням реєстру, встановленого Митним кодексом України». Водночас, «у разі оформлення міжнародних поштових відправлень оператором поштового зв’язку за документами, встановленими актами Всесвітнього поштового союзу, сплату до бюджету податку, нарахованого при ввезенні товару, здійснює  одержувач товару».

Слід зазначити, що пропозиція проекту щодо покладення на оператора поштового зв’язку, експрес-перевізника функцій податкових агентів не відповідає п. 18.1 ст. 18 ПК, згідно із яким податковим агентом визнається особа, на яку цим Кодексом покладається обов’язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків. Водночас, вказані оператори не здійснюють виплату доходу платникам податку, а надають одержувачам послуги з перевезення придбаного ним товару.

Також, у поданих документах не наведено розрахунків щодо впливу збільшення ставок акцизного податку на фінансовий стан платників цих податків та зборів. Підвищення ставок акцизного податку може мати своїм наслідком поглиблення негативних тенденцій на ринках відповідної товарної продукції, зменшення бюджетних надходжень від інших податків (податку на прибуток підприємств, податку на додану вартість тощо), а також може негативно вплинути на загальну динаміку цін і тарифів, збільшити тіньову складову ринку тощо.

В цей же день було зареєстровано проект закону «Про внесення змін до Закону України “Про поштовий зв’язок” (щодо посилення захисту трудових прав працівників поштового зв’язку)», реєстр. № 9261. Завданням законопроекту є надання додаткових трудових гарантій працівникам поштового зв’язку, які здійснюються доставку кореспонденції, пенсій, соціальних виплат, та підвищення престижності такої роботи. Проектом передбачаються додаткові гарантії оплати праці персоналу національного оператора поштового зв’язку:

– встановлюється, що розмір ставки заробітної плати (окладу) працівника національного оператора не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати, чим забезпечується справедливий підхід в оплаті праці, коли оклад працівника встановлюватиметься виходячи не з мінімального розміру ставки (окладу) на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1762,00 грн. на 1 січня 2018 року), а виходячи із мінімального розміру заробітної плати (3723 грн.);

– встановлюються щомісячна надбавка за вислугу років у розмірі, встановленому для працівників державних органів;

– працівникам залученим до роботи з доставки кореспонденції, пенсій, соціальних виплат (листоношам) встановлюється надбавка за роботу в несприятливих умовах та надбавка за роз’їзний характер робіт.

Крім того передбачається спрямування коштів державної фінансової підтримки у першу чергу для покриття витрат на оплату праці та соціальний захист листонош. Передбачається доручення Уряду збільшити державну фінансову підтримку національного оператора поштового зв’язку.

Ідея непогана, я б сказав навіть чудова, але, є одна маленька проблема немає фінансово – економічних обґрунтувань. А відповідно до ч. 3 ст. 91 ЗУ «Про Регламент Верховної Ради України» у разі внесення законопроекту, проекту іншого акта, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету (надходжень бюджету та/або витрат бюджету), суб’єкт права законодавчої ініціативи зобов’язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). Якщо такі зміни показників бюджету передбачають зменшення надходжень бюджету та/або збільшення витрат бюджету, до законопроекту, проекту іншого акта подаються пропозиції змін до законодавчих актів щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету.

Том, єдине питання яке відкрите це де взяти кошти на виконання положень проекту закону.

 

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *