Аналіз законопроектів 28.09: Про місцеві вибори, освіту та інше

законУ четвер, 28 вересня, в парламенті України було зареєстровано 5 законопроектів та один проект постанови.

Позафракційний народний депутат України Юрій Бублик виступив ініціатором Проекту Закону про внесення змін до статті 15 Закону України “Про місцеві вибори” щодо врегулювання ситуації, яка склалася з призначенням перших та додаткових виборів в об’єднаних громадах р. № 7144.

Законопроект передбачає внесення змін до статі 15 Закону України «Про місцеві вибори» в частині встановлення строків прийняття рішення Центральною виборчою комісією щодо призначення перших виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів об’єднаної територіальної громади та додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад від територіальної громади, що приєдналася до об’єднаної територіальної громади.

Згідно законопроекту, рішення про призначення виборів має прийматися Центральною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня отримання від Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації висновку, передбаченого Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Законопроект може виправити існуючі недоліки територіальної реформи, якою запроваджувалися об’єднані територіальні громади. А тому, безумовно, є потрібним.

Окрім цього, пан Бублик ініціював і Проект Закону про внесення змін до статті 605 Цивільного Кодексу України щодо припинення зобов’язання прощенням боргу р. №. 7145, метою якого є вдосконалення норм чинного законодавства України, що визначають положення про умови та порядок застосування прощення боргу. Юрій Бублик пропонує доповнити чинний закон рядом нових положень:

  • зустрічні зобов’язання можуть припинятися прощенням боргу за умови виконання однією зі сторін обов’язку (обов’язків), визначеного (визначених) договором, перед іншою стороною;
  • не допускається прощення боргу за зобов’язаннями, які виникають: 1) на підставі договору про спільну діяльність; 2) на підставі договору про сплату аліментів на дитину; 3) внаслідок створення загрози життю, здоров’ю, майну фізичної особи або майну юридичну особи; 4) у зв’язку із набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави; 5) у зв’язку із відшкодуванням шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю потерпілого; 6) в інших випадках, встановлених договором або законом.

Варто зауважити, що положення проекту про те, що «зустрічні зобов’язання можуть припинятися прощенням боргу за умови виконання однією зі сторін обов’язку (обов’язків), визначеного (визначених) договором, перед іншою стороною» видається доволі неоднозначним з огляду на те, що залишається нез’ясованим, в якому обсязі мають бути виконані такі зобов’язання. А в такому випадку, законопроект може виявитись недоцільним і навіть таким, що викличе ще більше плутанини.

Народний депутат України від депутатської фракції Політичної партії “Опозиційний блок” Нестор Шуфрич зареєстрував у парламенті Проект Закону про внесення змін до закону України “Про освіту” щодо забезпечення захисту мовних прав національних меншин р.№7146. Проект ініційований внаслідок негативної реакції органів влади Угорщини і Румунії на положення щодо мови освіти в нещодавно прийнятому Законі України «Про освіту». Пан Шуфрич пропонує внести до змісту частини першої  статті 7 «Мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова» таке доповнення «а також регіональна мова або мова меншин, якщо заклади освіти розташовані  на територіях, на яких поширена регіональна мова або мова меншин та за рішенням відповідної місцевої ради застосовуються заходи, спрямовані на використання регіональних мов або мов меншин». Пропозиції є неприйнятними, адже запровадження заходів щодо застосування регіональних мов або мов меншин має належати до компетенції центральної, а не місцевої влади або органів місцевого самоврядування. Окрім цього, питання про мову освіти має регулюватися в законодавстві про мови, а не в законодавстві про освіту.

Група народних депутатів на чолі з Заступником Голови Верховної Ради України Оксаною Сироїд зареєструвала у парламенті України Проект Закону про юридичну (правничу) освіту і загальний доступ до правничої професії р.№ 7147, метою якого є розвиток правничої освіти та утвердження верховенства права через захист прав і свобод людини.

Проектом пропонується на законодавчому рівні визначити правничі професії та критерії доступу до них; встановити стандарт юридичної освіти; встановити критерії, яким мають відповідати правничі школи; встановити механізми гарантування якості правничої освіти. Так, до числа правничих професій пропонується віднести лише такі: суддя, адвокат, прокурор, нотаріус. Водночас «професійною діяльністю в сфері права», окрім діяльності правничих професій, пропонується визнати також і проходження державної служби чи служби в органах місцевого самоврядування на посадах керівників та заступників керівників юридичних служб органів державної влади та органів місцевого самоврядування із застосуванням стандартів професійної діяльності в сфері права; проходження державної служби в Міністерстві юстиції України та його територіальних підрозділах, із застосуванням стандартів професійної діяльності в сфері права; робота на посадах, пов’язаних з наданням безоплатної правничої допомоги в органах (установах), уповноважених законом на надання такої допомоги; робота на посадах помічника судді, помічника адвоката, помічника прокурора, помічника нотаріуса; науково-викладацька робота в правничій школі.

Законопроект, безумовно, має лобістський характер. По-перше, перелік «юридичних професій» дуже короткий і чому очевидною є дискримінація юристів, які працюють в правоохоронних органах, відомчих навчальних закладів, які готують правознавців?! Окрім цього сама ідея спеціального закону про окремий вид вищої професійної освіти є ну дуже сумнівною. Бо в такому разі тепер можна очікувати законопроекти про історичну освіту чи медичну, для прикладу. Саме тому необхідність прийняття цього законопроекту є, м’яко кажучи, сумнівною.
Наталя Гузь, експерт Аналітичної групи “Левіафан”

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *