Аналіз законопроектів 26.04: Про Антикорупційну стратегію та про запобігання жорстокому поводженню з дітьми

закони26 квітня у Верховній Раді України було зареєстровано сім законопроектів та один проект постанови.

Найбільше заслуговують на увагу законопроекти, що подані Кабінетом Міністрів України:

Проект Закону про Антикорупційну стратегію на 2018 – 2020 роки, реєстр. №8324.

Законопроект підготовлений з метою визначення комплексу заходів, спрямованих на зменшення рівня корупції в Україні та подальше просування антикорупційних ініціатив в державі.

Проблема в тому, що загалом Антикорупційна стратегія, яку в даному випадку пропонується затвердити шляхом прийняття закону України, не є нормативно-правовим актом. Даний документ взагалі не містить правових норм і повністю складається з констатацій тих чи інших фактів (обставин), пояснень і приписів про необхідність проведення певних заходів. Відтак  конституційність запропонованого законопроекту є сумнівною. Прийняття антикорупційної стратегії це компетенція Кабміну і незрозуміло навіщо перекладати цє на Верхову Раду, хіба що з метою завалення даної справи.

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання жорстокому поводженню з дітьми, виникненню безпосередньої загрози їх життю або здоров’ю та подолання цих явищ, реєстр. №8325.

Проектом акта передбачено внесення змін до:

Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо:

– визначення предмета правопорушення та посилення адміністративної відповідальності батьків або осіб, які їх замінюють, за невиконання ними обов’язків щодо виховання дітей шляхом:

визначення поняття „ухилення від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання дітей”. Це дасть змогу чітко розмежовувати відповідальність батьків за дії малолітніх та неповнолітніх дітей (наприклад, штраф за розбите дитиною вікно) та ухиляння від виконання батьківських обов’язків, за яке передбачено позбавлення батьківських прав (стаття 164 Сімейного кодексу України);

збільшення штрафних санкцій;

– введення за невиконання батьками обов’язків щодо виховання дітей (у разі першого притягнення до відповідальності за відповідне правопорушення) таких адміністративних санкцій, як громадські роботи та проходження корекційних програм, спрямованих на формування навичок відповідального батьківства.

Зазначений проект також має свої вади, а саме корекційна програма (як зрозуміло із пояснювальної записки до законопроекту) є комплексом заходів для формування у суб’єкта правопорушення навичок відповідального батьківства – соціальною роботою з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах. Отже у даному випадку відсутня одна з головних ознак стягнення – негативні наслідки, яких має зазнати особа, яка вчинила відповідне правопорушення. З огляду на це вважаємо, що проходження індивідуальної корекційної програми не може бути віднесено до одного із видів адміністративних стягнень, а отже і порядок її проходження виходить за межі предмету правового регулювання КУпАП.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *