Аналіз законопроектів 17.01: Про посилення відповідальності за невиплату заробітної плати та про здешевлення процесу започаткування ФОП

закон 317 січня було зареєстровано ряд цікавих законопроектів, зокрема, Проект Закону України «Про внесення зміни до статті 175 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за невиплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат», реєстр. № 9480. Зокрема, нардеп Артем Вітко пропонує внести зміну до статті 175 Кримінального кодексу України шляхом викладення частини третьої цієї статті в новій редакції, що з одного боку, повністю унеможливлює уникнення покарання керівників підприємств, установ або організацій за невиплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат, а з іншого боку – встановить кримінальну відповідальність за безпідставне неперерахування або несвоєчасне перерахування коштів з державного або місцевого бюджету, що призвело до невиплати заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат. На думку нардепа, необхідність прийняття вказаного законопроекту зумовлена тим, що:  «на сьогодні до об’єктивних причин невиплати коштів віднесено неповне бюджетне фінансування, а якщо вимірювати в реаліях сьогодення – то і відсутність бюджетного фінансування взагалі. Але ж хтось із посадових осіб приймає відповідні рішення про перерахунок бюджетних коштів на виплату зарплат, стипендій та пенсій. І саме від таких посадових осіб, а точніше від їх бажання чи небажання, або й подекуди непрофесіоналізму залежать долі сотень, тисяч, а як свідчать останні події – акції шахтарів та інших працівників бюджетної сфери – мільйонів громадян України. Проте, чинним законодавством покарання для таких осіб не встановлено: не перераховані кошти з бюджету – місцевого чи державного – і відповідальних немає – об’єктивно керівник того підприємства, установи або організації в цьому не винен, а сім’ї працівників роками без зарплат, студенти без стипендії, а пенсіонери без пенсії».

На мою думку, законопроект не має шансів на успіх, та й не є потрібним. Адже нардеп дещо маніпулює, говорячи про те, що чинним законодавством покарання для таких осіб не встановлено, зараз поясню чому. КУпАП в чинній редакції встановлює відповідальність за затримку виплати пенсій, стипендій, заробітної плати, виплата їх не в повному обсязі – про це йдеться в ст. 41 КУпАП.

Нардеп пропонує викласти частину 3 статті 175 Кримінального Кодексу в такій редакції: «Безпідставне неперерахування або несвоєчасне перерахування коштів з державного або місцевого бюджету, що призвело до невиплати заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат, вчинене посадовою особою». Отже, частина 3 статті 175 ККУ в редакції проекту по суті частково дублює статтю 41 КУпАП, а пункт, щодо безпідставного неперерахування коштів взагалі можна кваліфікувати за статтею 367 КУпАП, як службова недбалість, або за статтею 364 КУпАП, як зловживання владою чи службовим становищем. Тому, особисто я вважаю, що ухвалення цього законопроекту призведе до задвоювання норм законодавства, що зробить складнішим його трактування.

Цього ж дня було зареєстровано, Проект Закону України «Про внесення змін до статей 294 та 298 Податкового кодексу України (щодо спрощення, пришвидшення та здешевлення процесу започаткування підприємницької діяльності фізичними особами, які планують здійснювати таку діяльність як платники єдиного податку першої або другої групи)», реєстр. № 9483. Нардеп Юрій Береза вважає, що завдання законопроекту – дозволити новоствореним фізичним особам-підприємцям з першого дня реєстрації працювати на умовах спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності у випадках, коли люди планують зареєструватися як підприємці та працювати як платники єдиного податку першої або другої групи. З огляду на вище викладені обставини, йдеться не тільки про те, що людям не потрібно буде чекати до місяця з моменту реєстрації підприємцем для того, аби отримати право розпочати підприємницьку діяльність (як платник єдиного податку першої або другої групи). Йдеться також про значне послаблення бюрократичних бар’єрів та здешевлення для людей процедури започаткування такого дрібного підприємництва. Така ідея заслуговує на увагу, і законопроект доцільно прийняти. Про те, є нюанси, законопроектом пропонується звільнити від сплати встановленої відповідно до пунктів 293.2, 293.6, 293.7 статті 293 цього Кодексу ставки єдиного податку за місяць, у якому відбулася державна реєстрація. Очевидно, що у разі прийняття доходи бюджету будуть на якусь суму зменшені, тому варто було б до супроводжуючих документів докласти економічно – фінансові розрахунки, як того вимагає Регламент ВРУ.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *