Аналіз законопроектів 16.11: Про телебачення і радіомовлення, статути територіальних громад та ін.

закони16 листопада в Парламенті України було зареєстровано низку цікавих законопроектів.
Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про телебачення і радіомовлення” щодо інформаційної безпеки та протидії пропаганді держави-агресора (р.№ 7299) пропонує надати право центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах інформаційного суверенітету України на замовлення виробництва передач, які  можуть бути виконані будь-якою мовою, метою яких є розвінчування міфів пропаганди держави-агресора. Також пропонується такі теле- та радіопередачі зараховувати до частки передач  та/або фільмів виконаних державною мовою.

Задум, звичайно, логічний, адже пропаганда має здійснюватись мовою, яка сприймається населенням, на яке ця пропаганда направлена. Але через не чітку визначеність таких положень, як «розвінчання міфів», буде доволі важко втілити ці положення у життя.

Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо статутів територіальних громад (р. №7297) розроблено з метою більш чіткого визначення предмету статуту територіальної громади, в першу чергу, в частині регламентації питань участі членів територіальних громад у здійсненні місцевого самоврядування, взаємовідносин органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з інститутами громадянського суспільства, статусу органів самоорганізації населення.

Проектом Закону передбачається:

1) закріплення принципу, згідно з яким статут територіальної громади має найвищу юридичну силу в системі актів органів місцевого самоврядування відповідної територіальної громади;

2) законодавчого закріплення переліку питань, що мають становити предмет статуту територіальної громади;

3) деталізацію предмету статуту територіальної громади в частині регулювання різних форм партисипативної демократії: місцевих ініціатив, громадських слухань, загальних зборів за місцем проживання;

4) створення належних правових передумов для налагодження дієвого громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб;

5) необхідність закріплення в статуті територіальної громади таких питань, як: загальна характеристика територіальної громади; система місцевого самоврядування, засади її організації та функціонування; компетенція територіальної громади; форми участі членів територіальної громади у здійсненні місцевого самоврядування; засади планування розвитку територіальної громади; муніципальні права та обов’язки членів територіальної громади, їх гарантії; засади взаємовідносин органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з інститутами громадянського суспільства; матеріальна та фінансова основи територіальної громади; засади надання публічних послуг членам територіальної громади;форми громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб; підстави та форми відповідальності в системі місцевого самоврядування; засади взаємовідносин територіальної громади з іншими територіальними громадами; засади міжнародних зв’язків територіальної громади; символіка та атрибути територіальної громади;

6) можливість затвердження статуту територіальної громади на місцевому референдумі;

Законопроект доволі комплексний і відображає всі важливі моменти цього правового інституту, але звертає увагу той факт, що в Україні заборонені місцевих референдуми, і, відповідно, такі статути будуть прийматись без широкого обговорення на засіданні місцевих рад. Та й його прийняття перетвориться на формальність.

Проект Закону про проведення експерименту з переселення на постійне місце проживання внутрішньо переміщених осіб, які є власниками житла на непідконтрольних територіях Донбасу (р.№ 7295) народного депутата Вадима Підберезняка пропонує здійснення експерименту у Кіровоградській та Миколаївській областях. Зміст експерименту полягає у тому, що обласним бюджетам зазначених регіонів з державного бюджету мають надаватися щорічні субвенції на придбання житла, з метою його наступного обміну на житло, що є власністю вимушено переміщених осіб і перебуває на непідконтрольних територіях; а також субвенція на створення нових робочих місць.

Вимушено переміщені особи, які є власниками житла на непідконтрольних територіях, добровільно зможуть звернутися до Кіровоградської та Миколаївської облдержадміністрацій з заявою-пропозицією укладення угоди міни житла. Після укладення такої угоди громадянин отримує у власність житло на підконтрольній українській владі території і втрачає статус вимушено переміщеної особи.

Житло, яке за договором міни стає державною власністю, перебуває в розпорядженні Кіровоградської та Миколаївської облдержадміністрацій до встановлення українською владою контролю над непідконтрольними територіями, а після звільнення територій Донецької і Луганської областей від терористів передається в спільну комунальну власність територіальних громад зазначених областей.

Тривалість експерименту – 3 роки. По його завершенні Кіровоградській і Миколаївській облдержадміністраціям доручається доповісти Уряду щодо результатів експерименту і надати пропозиції щодо його продовження, поширення на інші регіони, чи інші пропозиції в залежності від результатів експерименту.

Законопроект є дуже цікавим, адже пропонує дієвий механізм, щодо соціальної та трудової адаптації ВПО та, фактично, перекладає видатки на таку адаптацію, а також ризики пов’язані з експериментом на територіальні громади. На жаль, автор законопроекту не зазначив, чи втрачає ВПО право власності на нерухомість, яка знаходиться на непідконтрольних територіях. Адже Україна задекларувала, що метою АТО є відновлення контролю над територіями ОРДЛО. Але цю прогалину можливо доопрацювати до другого читання. Не думаю, що закон буде прийнятий, але сама ідея доволі слушна, а сам законопроект може стати платформою для вироблення модальностей впорядкування проблемних питань ВПО, в тому числі і виборчих. Адже ставши членом громади, ВПО автоматично набуває право голосувати на місцевих виборах.
Микола Мельник, експерт Аналітичної групи “Левіафан”

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *